Eğitim sistemi yap-boz tahtasına döndü

2002'den bu yana eğitimde 5 bakan eskiten AKP, sınavlardan müfredata 15 temel değişiklik yaptı. Okul öncesinden ortaöğretime kaos ortamı oluştu. Öğretmen ve öğrenciler sınav sistemine ve sürekli değişen müfiredata uyumda zorlandı 

AKP iktidarında eğitim yaz-boz tahtasına döndü. Yapılan değişikliklerin hızına öğrenciler de öğretmenler de yetişemedi. AKP döneminde Milli Eğitim Bakanlığı'nın yaptığı 13 temel değişiklik, öğrencilerin eğitiminin yanı sıra ruh sağlıklarını da olumsuz etkiledi.
Son 11 yılda öğrencilerin başına gelenlerin bir kaçını şöyle sıralayabiliriz:
-Üniversiteye girişte kullanılan kat sayı farkı daha da artırıldı. (2003)
-İlköğretim müfredatı değişti. (2004)
-Üç yıllık lise eğitimi 4 yıla çıktı. (2005)
-Ortaöğretime geçiş sınavı olan Liselere Giriş Sınavı (LGS) gitti, yerine Ortaöğretim Kurumları -Sınavı (OKS) geldi. (2005)
-OKS yerine üç aşamalı Seviye Belirleme Sınavı (SBS) sistemi getirildi. (2007)
-Ortaöğretimde üç aşamalı SBS kalktı. SBS tek sınav olarak uygulanmaya başlandı. (2010)
-Tek aşamalı olan üniversiteye giriş sınavları iki aşamalı oldu. Yeni sınavlar Yükseköğretime Giriş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) olarak adlandırıldı. (2009)
-Üniversiteye girişte katsayı kaldırıldı. Danıştay, "farklı statüde bulunan öğrencilerin aynı konumda değerlendirilmesinin anayasal eşitlik ilkesine aykırı olduğuna" hükmederek yürütmeyi durdurdu. Böylece katsayı farkı arttırılarak yeniden uygulanmaya başladı. (2009)
-Katsayı yeniden kalktı. (2011)
-Düz liselerin Anadolu liselerine değiştirilmesi uygulaması başladı. (2010)
-"Atatürk ilke ve inkılapları ile cumhuriyetin temel değerlerine bağlı öğrenciler yetiştirmek ifadesi önce Milli Eğitim Bakanlığı'nın görev tanımından çıkartıldı. Ardından Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği'nde yapılan değişiklikle bu ifade "evrensel hukuk normlarına bağlı öğrenciler" olarak değiştirilirdi. (2011-2013)
-4+4+4 kesintili 12 yıllık eğitim sistemi yürürlüğe girdi. (2012)
-Yüzlerce okul İmam Hatip'e dönüştürüldü. (2012)
-Tek SBS yerine yine birçok sınav yapılacağı duyuruldu. (2012)
-Dershanelerin kaldırılacağı ve özel okullara dönüştürüleceği söylendi ve defalarca vazgeçildi. (2012)
-Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği değişti. Lisede evliliğin önü açıldı. (2013)
2013'te trafik yoğun
2013'e gelindiğinde eğitimde daha yoğun bir trafik yaşandı. 2012 yılında yapılan SBS'nin kaldırılacağı duyurusu bu yıl yerine getirildi. Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, "SBS yerine yeni sınavlar icat etmiyoruz" dese de, yeni ortaöğretime geçiş sistemi eskisini mumla aratır hale geldi. 6, 7 ve 8'inci sınıflarda dönem sonlarında 6 temel dersten toplamda 36 sınav yapılacağı açıklandı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği ile İlköğretim Yönetmeliği'ni de değiştirdi. Yapılan değişiklikle lise öğrencilerinin evlenmesinin önü açıldı. Daha önce evlenen öğrencilerin okulla ilişiği kesiliyordu. Yeni yönetmelikle evlenen öğrencilerin kaydının açık liselere nakledilmesi hükme bağlandı. Yönetmelik ayrıca, İmam Hatip Lisesi öğretmenlerinin, görev yaptıkları mahallelerde dini eğitim vermesine olanak sağladı.
Yeni yönetmelik, okullarda mescid uygulamasının da önünü açtı.
11 Yılda 5 bakan
AKP hükümeti en çok Milli Eğitim Bakanı değiştiren iktidar partisi olarak tarihe geçti. 11 yıl içinde 5 bakan değişti. Bakanlık koltuğuna oturanlar, Erkan Mumcu, Hüseyin Çelik, Nimet Çubukçu, Ömer Dinçer ve Nabi Avcı oldu.
İstikrar gitti kalite bitti
Türk Eğitim-Sen İstanbul 1 No.lu Şube Başkanı Hanefi Bostan, sürekli değişen sistemin en önemli sıkıntısının istikrar olduğunu söyledi. İstikrar olmayan yerde kaliteden söz etmenin mümkün olmayacağını ifade eden Bostan şöyle konuştu: "Bir sistemden söz ediliyor. Uygulamaya konuluyor. Daha senesi dolmadan yeni bir uygulamaya geçiliyor. Oysa ön çalışmalar yapılmalı. Uzun görüşmeler neticesinde pilot bölgeler belirlenmeli, buralarda yapılan uygulamanın sonuçları enine boyuna değerlendirildikten sonra uygulama yaygınlaştırılmalı."
Bostan, değişikliklerin hem öğrenci, hem öğretmen hem de yöneticiler açısından yorucu bir süreç olduğunu söyledi. Bostan, "Her değişiklik yeni bir uyum süreci doğurur. Öğretmenlerin, değişikliklere göre çalışma programı hazırlaması gerekiyor. Her seferinden en başından tecrübe ediyorlar. Bu zaman kaybıdır. Değişiklikler kısa vadede değil, uzun vadede düşünülerek uygulanmalıdır" diye konuştu.
'Adaptasyonu yavaşlatır'
Tam sisteme alışmışken, bir başka değişiklikle karşı karşıya kalması öğrencilerin ruh sağlıklarını da olumsuz etkiliyor. Uzman Klinik Psikolog Eda Bağcı, eğitim sisteminde sıklıkla yapılan değişikliklerin öğrencilerde adaptasyonu yavaşlatacağını söyledi. Bağıcı, bu tür müdahalelerin öğrencide yarattığı etkiyi şu sözlerle anlattı: "Anlama ve algıda sorunlar yaratır. Nasıl ki bir öğrenci okul değiştirmek zorunda kalınca ilk zamanlarda uyum problemi yaşıyorsa, sistem değişikliklerinde de aynı duruma düşüyor. İlköğretim çağındaki öğrenciler de elbette ki yeni durumlara alışmada zorluk çekebiliyor, fakat ergenlik dönemini yaşayan lise çağındaki öğrenciler, hormonal, psikolojik gelişimlerle birlikte daha fazla sınava girme gibi etkenler nedeniyle yapılan köklü değişikliklerden daha fazla etkileniyorlar.

http://www.ulusalkanal.com.tr/gundem/egitim-sistemi-yap-boz-tahtasina-dondu-h15174.html

,

0 comments

Write Down Your Responses

About Me

Powered by Blogger.

Blog Archive